Londýnske metro oslavuje

Autor: Marián Gogola | 25.1.2013 o 8:34 | (upravené 25.1.2013 o 10:27) Karma článku: 7,83 | Prečítané:  441x

Keď pred 150 rokmi v roku 1863 oficiálne v Londýne spustili prvú podzemnú rýchlodrážnu železnicu- metro, bolo  že to radosti. Úsek bol len 7 km dlhý, ale stál za to. Londýnčania mu hneď dali prezývku "tube" (rúra, tunel), ktorá sa ujala a oficálne sa používa dodnes. Príčina potreby takejto železnice bola jednoduchá, ľudia sa tlačili s konskými povozmi na uliciach, teda vytvárali sa niečo ako naše terajšie dopravné zápchy (kongescie).

O samotné metro sa dosť pričinil Charles Pearson (mestský notár), ktorý dlhé roky presviedčal,aby sa začalo s výstavbou metra. Jedným z dôvodou bolo aj to, že chcel zbúrať chatrče chudobných, ktorí v tom čase bývali v Londýne, a odsťahovať ich mimo mesta. Chcel, aby sa v Londýne postavila centrálna železničná stanica, na ktorú by sa napájali trate tunelom z okolia Londýna a privážali robotníkov do mesta. Práve tento tunel bola prvotná predstava ešte vtedy neexistujúceho metra. Aj keď bol tejto myšlienke verný a dokázal presvedčiť aj parlament na financovanie,samostného otvorenia sa nedožil, zomrel rok (1862) pred oficiálnym spustením metra.

 

Samotná výstavba sa začala v roku 1860, pričom najskôr presídlili a vykompenzovali tisícky ľudí, ktorí bývali na plánovanej trase. Väčšina úseku bola vybudovaná systémom "cut and cover", teda najskôr vyhĺbili priekopu (cca. 10,2 m širokú) , do ktorej osadili tehlové múry nesúce konštrukciu nosníkov (výška cca. 8,7 m) a potom priekopu zase zakryli.

Občas sa to nezaobišlo bez incidentov, niekedy prerazili inde než mali, porušili základy susedných budov, ktoré sa im potom zrútili do priekopy . Inokedy zase, hlavne počas lejakov im zatopilo priekopu a zničilo celú konštrukciu a predĺžilo samotnú výstavbu, ale nedali sa odradiť.

Prvé skúšobné jazdy  začali  už v roku 1861, keď sa ešte  pokračovalo na výstavbe ostatných úsekov.  Ale našťastie 9. januára v roku 1863 slávnostne podzemnú železnicu sprevádzkovali. V tuneli boli umiestnené dve koľajové trate vzdialené od seba 1,6 m so zmiešným alebo dvojitým trozchodom. To preto, aby ich mohli využívať aj vlaky so širším rozchodom, preto mala každá koľaková trať až 3 koľajnice.

Aj keď takéto riešenie bolo revolučné, samotné cestovanie  bola tiež zaujímavé. Prvé súpravy metra totiž ťahala ešte parná lokomotíva, takže si viete predstaviť, ako si to cestujúci a najmä rušňovodiči užívali:-) Lokomotívy totiž nemali kryté kabíny. Stávalo sa, že občas vystúpili aj oni aj cestujúci jemne pridusení.

 

prvi_cestujuci.png

zdroj:mirror.co.uk

Ale čo by neobetovali pre túto novinku. Snažili sa to odstrániť , či už rôznymi zlepšovákmi na redukovanie dymu z komína, či rôznymi redukciami,filtrami, používaním menej dymyvého uhlia, ale v konečnom dôsledku to vôbec nepomohlo. Dokonca sa snažili uhlie, ktoré používali, najskôr zapáliť, aby toľko nedymilo, ale tento problém odstránila až elektrifikácia podzemnej železnice v roku 1905. Dokonca metro malo od roku 1864 aj dve triedy a to triedu A a triedu B, niečo ako u nás súčasná prvá a druhá trieda vo vlakoch. Celá táto sranda ich vyšla na vtedajších 1,3 milióna libier. No, ale aspoň mali prvé metro a stálo to za to:-).

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Kotlebovcom po zrušení môžu siahnuť na majetok, pozrite sa na aký

Kotlebovcom sa po vstupe do banskobystrickej župy začalo dariť, kupovali autá aj domy.

SVET

Rakúska štátna tajomníčka: Teraz útočia na webe, zajtra v uliciach

Rakúsko pripravuje zákony o nenávistných prejavoch.


Už ste čítali?