reklama

Londýnske metro oslavuje

Keď pred 150 rokmi v roku 1863 oficiálne v Londýne spustili prvú podzemnú rýchlodrážnu železnicu- metro, bolo  že to radosti. Úsek bol len 7 km dlhý, ale stál za to. Londýnčania mu hneď dali prezývku "tube" (rúra, tunel), ktorá sa ujala a oficálne sa používa dodnes. Príčina potreby takejto železnice bola jednoduchá, ľudia sa tlačili s konskými povozmi na uliciach, teda vytvárali sa niečo ako naše terajšie dopravné zápchy (kongescie).

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

O samotné metro sa dosť pričinil Charles Pearson (mestský notár), ktorý dlhé roky presviedčal,aby sa začalo s výstavbou metra. Jedným z dôvodou bolo aj to, že chcel zbúrať chatrče chudobných, ktorí v tom čase bývali v Londýne, a odsťahovať ich mimo mesta. Chcel, aby sa v Londýne postavila centrálna železničná stanica, na ktorú by sa napájali trate tunelom z okolia Londýna a privážali robotníkov do mesta. Práve tento tunel bola prvotná predstava ešte vtedy neexistujúceho metra. Aj keď bol tejto myšlienke verný a dokázal presvedčiť aj parlament na financovanie,samostného otvorenia sa nedožil, zomrel rok (1862) pred oficiálnym spustením metra.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Samotná výstavba sa začala v roku 1860, pričom najskôr presídlili a vykompenzovali tisícky ľudí, ktorí bývali na plánovanej trase. Väčšina úseku bola vybudovaná systémom "cut and cover", teda najskôr vyhĺbili priekopu (cca. 10,2 m širokú) , do ktorej osadili tehlové múry nesúce konštrukciu nosníkov (výška cca. 8,7 m) a potom priekopu zase zakryli.

Občas sa to nezaobišlo bez incidentov, niekedy prerazili inde než mali, porušili základy susedných budov, ktoré sa im potom zrútili do priekopy . Inokedy zase, hlavne počas lejakov im zatopilo priekopu a zničilo celú konštrukciu a predĺžilo samotnú výstavbu, ale nedali sa odradiť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prvé skúšobné jazdy začali už v roku 1861, keď sa ešte pokračovalo na výstavbe ostatných úsekov. Ale našťastie 9. januára v roku 1863 slávnostne podzemnú železnicu sprevádzkovali. V tuneli boli umiestnené dve koľajové trate vzdialené od seba 1,6 m so zmiešným alebo dvojitým trozchodom. To preto, aby ich mohli využívať aj vlaky so širším rozchodom, preto mala každá koľaková trať až 3 koľajnice.

Aj keď takéto riešenie bolo revolučné, samotné cestovanie bola tiež zaujímavé. Prvé súpravy metra totiž ťahala ešte parná lokomotíva, takže si viete predstaviť, ako si to cestujúci a najmä rušňovodiči užívali:-) Lokomotívy totiž nemali kryté kabíny. Stávalo sa, že občas vystúpili aj oni aj cestujúci jemne pridusení.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

zdroj:mirror.co.uk

Ale čo by neobetovali pre túto novinku. Snažili sa to odstrániť , či už rôznymi zlepšovákmi na redukovanie dymu z komína, či rôznymi redukciami,filtrami, používaním menej dymyvého uhlia, ale v konečnom dôsledku to vôbec nepomohlo. Dokonca sa snažili uhlie, ktoré používali, najskôr zapáliť, aby toľko nedymilo, ale tento problém odstránila až elektrifikácia podzemnej železnice v roku 1905. Dokonca metro malo od roku 1864 aj dve triedy a to triedu A a triedu B, niečo ako u nás súčasná prvá a druhá trieda vo vlakoch. Celá táto sranda ich vyšla na vtedajších 1,3 milióna libier. No, ale aspoň mali prvé metro a stálo to za to:-).

Marián Gogola

Marián Gogola

Bloger 
  • Počet článkov:  118
  •  | 
  • Páči sa:  0x

podporovateľ alternatívnych druhov dopravy a zatiaľ optimista:-) Zoznam autorových rubrík:  kade tadekultúrazaujímavostihistória v dopravečo priniesol webproblémy obyčajných cestujúcicGooglovinyDopravno - inžinierske zázrakySúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu