reklama

Riešenie železničných priecestí doplnením zákona o cestnej premávke

Tragédia na železničnom priecestí v Polomke rozbúrila verejnú ako aj odbornú diskusiu na tému bezpečnosť železničných priecestí. Vždy, keď sa niečo takéto stane, všetci sa pýtajú nedalo sa tomu zabrániť, prečo nie sú chránené všetky železničné priecestia.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Média sa predháňajú v spočítaní, koľko nebezpečných alebo nechránených železničných priecestí existuje a hľadajú, kde sa stala chyba. Od správcu železničnej infraštruktúry (Železníc Slovenskej republiky) sa požaduje, aby mali všetky železničné priecestia nejaké mechanické zábrany, výstražné systémy a pod. Železnice Slovenskej republiky zase argumentujú tým, že na málo frekventovaných cestách, ktoré križujú železničné priecestia by bolo veľmi nákladné budovať mechanické zábrany alebo svetelné výstražné zariadenia, zvlášť ak peňazí nemajú nazvyš. Zábrany samozrejme môžu vybudovať, avšak na náklady samotnej obce alebo mesta, na ktorého území takéto priecestie existuje. Obce samozrejme tiež nemajú peniaze. No začarovaný kruh.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Skúsim sa na tento problém pozrieť z iného hľadiska a to z hľadiska účastníka cestnej premávky. Riešenie vidím práve v úprave a doplnení nového zákona o cestnej premávke (č.4/2009) o nasledujúce odseky.


„Účastník cestnej premávky je povinný vždy zastaviť pred (nechráneným) železničným priecestím z miesta, z ktorého majú náležitý výhľad na trať a presvedčiť sa, či môžu bezpečne prejsť cez železničné priecestie. Po uistení, že mu žiadne nebezpečenstvo nehrozí, môže prejsť cez železničné priecestie.“

Čo by sa tým dosiahlo?
No minimálne by museli zastaviť všetci účastníci cestnej premávky, teda aj chodci, cyklisti a nielen iba vodiči. Nechránené železničné priecestie by fungovalo ako normálna stopka. Ak je stopka na ceste, musíme vždy zastaviť, aj keď niekedy na miestach, kde je možné vidieť, že nás žiadne vozidlo neohrozuje. Ale zastaviť musíme, o tom sa nediskutuje. Pamätal som aj na tých, čo budú namietať, že v prípade viacerých automobilov za sebou by ich to zdržiavalo.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

„V prípade, že k (nechránenému) železničnému priecestiu prichádza viacero vozidiel za sebou v kolóne, povinnosť zastaviť má vždy prvé vozidlo. Ostatné vozidlá nasledujúce za ním môžu prejsť cez železničné priecestie plynule bez zastavenia, ak sa presvedčili, že môžu bezpečne prejsť. To platí iba v prípade, ak vozidlá zoradené za sebou v kolóne majú náležitý výhľad na všetky smery trate a nič im nebráni vo výhľade na trať (napr. stromy, budovy a pod.).“

Druhý odsek teda reflektuje na skutočnosť, že v prípade viacerých vozidiel v kolóne za sebou by spôsobovalo väčšie zdržanie, ak by mal každý vodič zastaviť. Ide prevažne o miesta, ktoré umožňujú dobrý rozhľad na väčšiu vzdialenosť na trať a vodiči vozidiel idúcich za sebou v kolóne majú dobré rozhľadové podmienky na to, aby videli, že na trati sa zo žiadneho smeru neblíži vlak, ktorý by ich ohrozoval.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Riešené je možno jednoduché, nenákladné a jeho podstata je založená na zodpovednosti jednotlivých účastníkov cestnej premávky. Samozrejme môžeme o jeho prínose diskutovať do nekonečna.

Preto jedna rada na záver. Priraďme si takúto virtuálnu stopku radšej ku každému nechránenému železničnému priecestiu, cez ktoré budeme prechádzať.

Marián Gogola

Marián Gogola

Bloger 
  • Počet článkov:  118
  •  | 
  • Páči sa:  0x

podporovateľ alternatívnych druhov dopravy a zatiaľ optimista:-) Zoznam autorových rubrík:  kade tadekultúrazaujímavostihistória v dopravečo priniesol webproblémy obyčajných cestujúcicGooglovinyDopravno - inžinierske zázrakySúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

24 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu