Londýnske metro oslavuje

Autor: Marián Gogola | 25.1.2013 o 8:34 | (upravené 25.1.2013 o 10:27) Karma článku: 7,83 | Prečítané:  408x

Keď pred 150 rokmi v roku 1863 oficiálne v Londýne spustili prvú podzemnú rýchlodrážnu železnicu- metro, bolo  že to radosti. Úsek bol len 7 km dlhý, ale stál za to. Londýnčania mu hneď dali prezývku "tube" (rúra, tunel), ktorá sa ujala a oficálne sa používa dodnes. Príčina potreby takejto železnice bola jednoduchá, ľudia sa tlačili s konskými povozmi na uliciach, teda vytvárali sa niečo ako naše terajšie dopravné zápchy (kongescie).

O samotné metro sa dosť pričinil Charles Pearson (mestský notár), ktorý dlhé roky presviedčal,aby sa začalo s výstavbou metra. Jedným z dôvodou bolo aj to, že chcel zbúrať chatrče chudobných, ktorí v tom čase bývali v Londýne, a odsťahovať ich mimo mesta. Chcel, aby sa v Londýne postavila centrálna železničná stanica, na ktorú by sa napájali trate tunelom z okolia Londýna a privážali robotníkov do mesta. Práve tento tunel bola prvotná predstava ešte vtedy neexistujúceho metra. Aj keď bol tejto myšlienke verný a dokázal presvedčiť aj parlament na financovanie,samostného otvorenia sa nedožil, zomrel rok (1862) pred oficiálnym spustením metra.

 

Samotná výstavba sa začala v roku 1860, pričom najskôr presídlili a vykompenzovali tisícky ľudí, ktorí bývali na plánovanej trase. Väčšina úseku bola vybudovaná systémom "cut and cover", teda najskôr vyhĺbili priekopu (cca. 10,2 m širokú) , do ktorej osadili tehlové múry nesúce konštrukciu nosníkov (výška cca. 8,7 m) a potom priekopu zase zakryli.

Občas sa to nezaobišlo bez incidentov, niekedy prerazili inde než mali, porušili základy susedných budov, ktoré sa im potom zrútili do priekopy . Inokedy zase, hlavne počas lejakov im zatopilo priekopu a zničilo celú konštrukciu a predĺžilo samotnú výstavbu, ale nedali sa odradiť.

Prvé skúšobné jazdy  začali  už v roku 1861, keď sa ešte  pokračovalo na výstavbe ostatných úsekov.  Ale našťastie 9. januára v roku 1863 slávnostne podzemnú železnicu sprevádzkovali. V tuneli boli umiestnené dve koľajové trate vzdialené od seba 1,6 m so zmiešným alebo dvojitým trozchodom. To preto, aby ich mohli využívať aj vlaky so širším rozchodom, preto mala každá koľaková trať až 3 koľajnice.

Aj keď takéto riešenie bolo revolučné, samotné cestovanie  bola tiež zaujímavé. Prvé súpravy metra totiž ťahala ešte parná lokomotíva, takže si viete predstaviť, ako si to cestujúci a najmä rušňovodiči užívali:-) Lokomotívy totiž nemali kryté kabíny. Stávalo sa, že občas vystúpili aj oni aj cestujúci jemne pridusení.

 

prvi_cestujuci.png

zdroj:mirror.co.uk

Ale čo by neobetovali pre túto novinku. Snažili sa to odstrániť , či už rôznymi zlepšovákmi na redukovanie dymu z komína, či rôznymi redukciami,filtrami, používaním menej dymyvého uhlia, ale v konečnom dôsledku to vôbec nepomohlo. Dokonca sa snažili uhlie, ktoré používali, najskôr zapáliť, aby toľko nedymilo, ale tento problém odstránila až elektrifikácia podzemnej železnice v roku 1905. Dokonca metro malo od roku 1864 aj dve triedy a to triedu A a triedu B, niečo ako u nás súčasná prvá a druhá trieda vo vlakoch. Celá táto sranda ich vyšla na vtedajších 1,3 milióna libier. No, ale aspoň mali prvé metro a stálo to za to:-).

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Voliči chcú odchod Kaliňáka a Fica z Bonaparte. Smer bez zmien bude padať ďalej

Na decembrovom straníckom sneme v Prešove bude Smer v najhoršej kondícii od svojho vzniku v roku 1999.

SVET

Pozrite si, ako za dva roky zničila vojna Donecké letisko

Miesto bojov medzi proruskými separatistami a ukrajinskou armádou.

EKONOMIKA

Smer nechce vyšetriť ďalšiu kauzu

Za prešetrenie kauzy nehlasoval nikto zo Smeru.


Už ste čítali?