Nosný systém v Bratislave postavený na autobusoch? Sci-fi alebo ..?

Autor: Marián Gogola | 4.3.2011 o 9:47 | (upravené 4.3.2011 o 10:23) Karma článku: 5,03 | Prečítané:  668x

O nosnom systéme v Bratislave sa toho popísalo už mnoho. Avšak je isté, že ho mesto potrebuje ako soľ . Pritom sa dajú nájsť aj lacnejšie riešenia, ktoré vo svete fungujú.

 

V priebehu minulého storočia sa pre Bratislavu uvažovalo s viacerými koncepciami. Najskôr s metrom, ktoré svojimi parametrami  a hlavne nákladnosťou by asi mesto neuživilo . Potom tu boli pokusy navrhnúť tzv. ľahké metro v štýle VAL. To však svojimi parametrami nebolo vhodné na vybudovanie nosného systému. Zatiaľ sa ako posledný návrh javí vybudovanie električkovej nosnej siete s napojením na Petržalku. Apropo možno len tak pre zaujímavosť, kedysi si sa uvažovalo s obsluhou Petržalky prostredníctvom vodnej dopravy a sústavy kanálov, avšak tento návrh spadal skôr do sci-fi.

Zadĺžené mesto sa tak pustí do vybudovania segregovanej električkovej siete, ktoré bude síce lacnejšie ako metro, ale určite nebude z tých lacnejších riešení.

Existuje tu ešte jedno riešenie, ktorým sa asi nik ešte nezaoberal . A síce nosný systém na báze rýchlych veľkokapacitných autobusov. Už vidím ako zástancom električiek stúpa tlak:-).

Pritom systém rýchlych autobusov nie je  ničím novým. Niekedy sa aj nazýva Bus rapid transit (BRT). Jeho podstatnou a jedinou požiadavkou je preferencia, teda to, že musí mať vlastnú infraštruktúru teda  vyhradené pruhy, po ktorých sa pohybuje. Mimochodom Bratislava už tieto autobusy má (Mercedes Capacity) avšak neviem, čisa nasadzujú na tých najvhodnejších linkách.

 

A úspešné príklady nájdeme v celom svete.

 

Či už v Brazílskej Curitibe - mesto, ktoré je akousi bibliou pre moderné územné a dopravné plánovanie, kde až 85 % obyvateľov jazdí MHD, pričom v ňom žije 2,5 milióna obyvateľov. Autobusy tu v špičke jazdia v intervale každých 50 sekúnd a v sedle 2-3 minúty.

Systém rýchlych autobusov v Curitibe

 

Taktiež v kolumbijskej Bogote (7,4 milióna obyvateľov), kde systém postavený na autobusoch tzv. Transmilenio využíva 70% obyvateľstva. Bogota drží aj rekord v počte prepravených cestujúcich za hodinu a síce 40 tisíc!

 

systém Transmilenio

Najbližšie k nám nájdeme tento systém v Istanbule (13 miliónov obyvateľov), kde za jediný deň prepraví vyše 750 tisíc cestujúcich. Funguje to aj vo francúzskom Nantes. A teraz si to porovnajme s počtom obyvateľov Bratislavy:-)

metrobus v Istanbule

A aké by boli výhody tohto systému pre Bratislavu?

Jednak nižšie investičné náklady ako aj náklady na údržbu. Taktiež flexibilita využitia vozidlového parku, teda možnosť využitia na celej dopravnej sieti. Medzi ďalšie patrí možnosť využitia danej infraštruktúry pre vozidlá rýchlej zdravotníckej pomoci, hasičského zboru alebo polície.

A aby bol nosný systém skutočne fungujúci a efektívny je nutné, aby aj mesto spravilo nejaké zásadné opatrenia, ktoré budú vplývať či už na reguláciu parkovania v centre a pod.,lebo inak vám ani ten najlepší systém nepomôže.

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Voliči chcú odchod Kaliňáka a Fica z Bonaparte. Smer bez zmien bude padať ďalej

Na decembrovom straníckom sneme v Prešove bude Smer v najhoršej kondícii od svojho vzniku v roku 1999.

SVET

Pozrite si, ako za dva roky zničila vojna Donecké letisko

Miesto bojov medzi proruskými separatistami a ukrajinskou armádou.

EKONOMIKA

Smer nechce vyšetriť ďalšiu kauzu

Za prešetrenie kauzy nehlasoval nikto zo Smeru.


Už ste čítali?